به مناسبت گرامیداشت آغاز سی و سومین سال تأسیس دانشگاه؛
سخنرانی رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان یزد پیش از خطبه های نماز جمعه یزد
به مناسبت گرامیداشت آغاز سی و سومین سال تأسیس دانشگاه؛ رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان یزد پیش از خطبه های نماز جمعه این شهر سخنرانی کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان یزد، دکتر عباسعلی جعفری رئیس واحد استانی جمعه 27 مهرماه در سخنرانی پیش از خطبههای نماز ، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان و شهادت یحیی سنوار و با تاکید بر سخن مقام معظم رهبری در جمع نخبگان کشوری مبنی بر اینکه نظام آموزشی کشور باید هرچه بیشتر به حالت عملی و کاربردی نزدیک شود ، اظهار داشت: هجدهم مهرماه ، آغاز سی و سومین سال فعالیت دانشگاه جامع علمی کاربردی بود و به همین دلیل و جهت آشنایی بیشتر نمازگزاران گرامی دقایقی در مورد ماموریت ها و فعالیت های این دانشگاه مطالبی را عرض می کنم.
دکتر جعفری در ادامه گفت: رونق اقتصادی و پیشرفت هر کشوری مستلزم داشتن نیروهای متخصص در حوزه های مختلف است و نیروی متخصص تنها با آموزش توانمندی پیدا میکند و این آموزش با بهرهمندی از نخبگان علمی و خبرگان شغلی قابل دست یابی است. پس از طی شدن دوران تحصیلات افراد تا مقطع دیپلم ، این دانشگاهها هستند که وظیفه آموزش تخصصی نظری را درنظام آموزش عالی برعهده دارند ، در آموزش عالی کشور ، دانشگاههای متنوعی با شرح وظایفهای خاص خود وجود دارد .
وی ادامه داد: در زمینه آموزش عالی دو رویکرد و زیر نظام آموزش عالی نظری و زیرنظام آموزش مهارتی را داریم که دانشگاه جامع علمی کاربردی بر آموزشهای مهارتی متمرکز است. در این دانشگاه آموزشها ، مهارت محور است و در محیطهای واقعی کار آموزشهای مهارتی ارائه می شود تا فارغ التحصیلان بدون هیچ مشکلی وارد بازار کار شوند. بر اساس آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از 90 درصد دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی در راستای رشته تحصیلی خود اشتغال دارند که این دلیل بر موثر بودن آموزشهای مهارتی در اشتغال است.
رئیس واحد استانی یزد تصریح کرد: ورود به این دانشگاه از طریق سازمان سنجش باسابقه تحصیلی و آموزشی اتفاق میافتد و امکان ادامه تحصیل برای فارغالتحصیلان این دانشگاه در مقاطع بالاتر در سایر دانشگاهها وجود دارد. دکتر جعفری با بیان اینکه آموزش عالی طبق برنامه هفتم توسعه کشور باید ۳۷ درصد در بخش آموزش مهارتی اختصاص یابد، در ادامه افزود: مهمترین وجه تمایزی که دانشگاه جامع علمی کاربردی با دیگر دانشگاهها دارد، پرداختن بیشتر به مهارت افزایی است. مراکز آموزش علمی کاربردی به دلیل اهمیت آموزش مهارتی در جوار مجتمعهای صنعتی و کارخانهها واقع میشوند و در این مراکز ۳۰ درصد ساعت آموزشها مباحث نظری و ۷۰ درصد، آموزش های عملی و کارگاهی را تشکیل میدهد. رشته های مهارتی این دانشگاه در 4 گروه آموزشی صنعت، هنر، کشاورزی و مدیریت و خدمات اجتماعی که تقریباً تمام مشاغل را در بر میگیرد، میباشند.
وی اظهار کرد: بحث پویایی و آمایش موضوع مهمی است که دانشگاه جامع علمی کاربردی بیشتر روی آن تکیه میکند، به عنوان مثال تا سال ۱۴۰۱ در سطح کشور ۸ هزار و ۷۷۵ کد رشته محل داشتیم اما در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ باتوجه به شرایط موجود در جامعه و فضای کسب و کار در هر منطقه و عدم نیاز به آنها ، برخی از رشته ها منحل شده و برخی کدرشته محل جدید به دانشگاه اضافه و نهایتا کدرشته محل ها به تعداد ۴۴۰۹ کدرشته محل تقلیل یافت. با وجود کاهش تقریبا نصف کد رشته ها ، در سال تحصیلی گذشته ۲۳ درصد افزایش پذیرش دانشجو در دانشگاه جامع علمی کاربردی داشتیم. همچنین طبق برآوردی که انجام شد 93 درصد از دانشآموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی در کسب و کارهای مختلف به طریق متنوع شاغل شدند.
وی در خصوص طرح آباد اظهار کرد: تدبر در این موضوع که هر چند دانشگاه ها متولی ایجاد اشتغال برای خروجی های خود نیستد اما لازم است کارکرد آنها به گونه ای بازتعریف شود تا در صورت وجود شرایط عمومی اشتغال از جمله اراده و خواست فرد، متضمن اشتغال باشند، موجب شد تا این دانشگاه با رویکرد پذیرش مسئولیت اجتماعی در اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی و با نگاهی آسیب شناسانه، نیاز انبوه فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها به مهارت آموزی برای ورود به بازار کار و ضرورت توانمندسازی شاغلین بخش های مختلف را تشخیص داده و با هدف پاسخگویی به مقتضیات حوزه های شغلی و تغییرات مداوم آن؛ طرح ملی آموزش برای اشتغال دانش آموختگان را برای ارتقای توان اشتغال پذیری دانش آموختگان دانشگاهی طراحی نماید چرا که شناسایی، طراحی و اجرای آموزش های تکمیلی بین سطوح تحصیلی و کوتاه مدت به منظور افزایش توانمند تخصصی شاغلین و بروزرسانی آنها یکی از ویژگی های خاص و متمایز این دانشگاه به شمار می رود ، نکته قابل توجه استقبال بی نظیر متقاضیان و رشد چشمگیر ارایه این آموزش های توانمندساز طی دو سال اخیر در این دانشگاه بوده است.
دکتر جعفری درخصوص صلاحیت حرفهای اظهار داشت: بسیاری از مشکلات امروز مشاغل در حیطه توانمندی نیروی انسانی برای کاربرد تجهیزات و امکانات است. برای رفع این معضل لازم است شاغلین هر بخش شرایط احراز شغل تخصصی خود را کسب نمایند تا بتوانند در انجام آن اثربخش باشند. این دانشگاه با تجربه همکاری از نزدیک با صنایع مختلف در این حوزه ورود کرده و طی تعامل با بخشهای مختلف به نحوی که دنیای بازار کار، نیاز خود را از منظر صلاحیت حرفه ای به دنیای آموزش منتقل و پاسخ را از آن دریافت می نماید. در حال حاضر با مجوز سازمان اداری و استخدامی کشوربخشی از احراز صلاحیت حرفه ای کارکنان دولت به این دانشگاه واگذار شده که در مراحل اجرایی است ضمن اینکه با درخواست متولیان شغلی غیر دولتی، احراز صلاحیت شاغلین حوزه های مرتبط نیز در حال انجام است.
گفتنی است در حاشیه برگزاری نماز جمعه ، میز خدمت دانشگاه جامع علمی کاربردی استان یزد جهت پاسخگویی به سوالات نمازگزاران برپا شد.
