برنامه ریزی برای تربیت ۱۰۰ هزار نفر در حوزه فناوری اطلاعات توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی

برنامه ریزی برای تربیت ۱۰۰ هزار نفر در حوزه فناوری اطلاعات توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی

برنامه ریزی برای تربیت ۱۰۰ هزار نفر در حوزه فناوری اطلاعات توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی
۲۴ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۳ کد : ۶۰۴۰۹ اخبار
تعداد بازدید:۴۳۳
برنامه ریزی برای تربیت ۱۰۰ هزار نفر در حوزه فناوری اطلاعات توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی در دیدار هیأت رئیسه این دانشگاه با وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: تربیت ۱۰۰ هزار نفر در حوزه فناوری اطلاعات با مشارکت کمیته اشتغال مجلس شورای اسلامی ، اجرای طرح ملی سرباز مهارت برای مهارت آموزی سربازان در دوران وظیفه عمومی با مشارکت ستادکل نیروهای مسلح، طرح ملی توانمندسازی زنان خانه دار، سرپرست خانوار و زنان فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهها برای کارآفرینی با مشارکت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، سه پروژه کلان دانشگاه جامع علمی کاربردی می باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، دکتر حسین بلندی در ادامه این دیدار با اشاره به تاریخچه تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی و آغاز پذیرش دانشجو توسط این دانشگاه از سال ۱۳۷۵، افزود: ویژگی مهم دانشگاه جامع علمی کاربردی این است که دوره‌های آموزشی را براساس نیازهای بازار کار ، نیازسنجی، طراحی و اجرا می کند و آموزش‌های مهارتی این دانشگاه نیز در سطح آموزش عالی است.

وی تصریح کرد: تمامی برنامه های درسی در دانشگاه جامع علمی کاربردی مبتنی با نیاز بازار کار ، طراحی و تدوین می شود. دکتر بلندی افزود: بازنگری و بروز رسانی برنامه های درسی با بیش از ۵ سال عمر از مهمترین اهداف پیش روی دانشگاه جامع علمی کاربردی می باشد. 

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه اظهار داشت: برنامه آمایش سرزمین براساس نیازهای و مهارتی برای هر استان در حال انجام است، همچنین نیازآفرینی دانشگاه برای ۴ سال آینده در حال و هریک از مراکز آموزش علمی کاربردی در سراسر کشور برای مهرماه سال جاری یک برنامه ۴ ساله خواهند داشت .

دکتر بلندی افزود: رصد بازار کار به منظور احصاء مشاغل، شایستگی ها و فناوریهای مورد نیاز ، استقرار نظام جامع تضمین کیفیت مورد انتظار بازار ، جذب دانشجوی خارجی، بسترسازی برای انتقال فناوری های نوین به داخل کشور توسط مراکز علمی کاربردی، تحقق اشتغال پایدار دانش آموختگان از طریق توسعه نظام صلاحیت حرفه ای، انطباق دوره های علمی کاربردی با شایستگی های شغلی مورد انتظار و تمرکز بر نظارت و ارزیابی خروجی محور مورد انتظار  بازار کار، از دیگر اولویت های فعالیت دانشگاه جامع علمی کاربردی می باشد. 

دکتر بلندی با اشاره به نقش این دانشگاه در تربیت تکنسین و نیروی ماهر برای جامعه و بازار کار گفت: از جمله برنامه‌های دانشگاه‌ این است که قطب تربیت تکنسین در منطقه شود.

وی با اشاره به جهت گیری این دانشگاه برای تعمیق فناوری و پژوهش های نو در ارائه آموزش ‌های مهارتی گفت: بزودی صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی تأسیس می شود.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به ظرفیت بالای این دانشگاه برای تربیت نیروهای ماهر و مورد نیاز برای بخش های مختلف کشور، باحضور ۲۲۰ هزار نفر دانشجو و ۳۵ هزار نفر مدرس، گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی باید نقش جدی‌تری در تدوین برنامه های اشتغال کشور از جمله در برنامه هفتم توسعه داشته باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست پس از استماع گزارش سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی، حمایت کامل خود را از برنامه‌های این دانشگاه به ویژه در زمینه تربیت تکنسین، جذب دانشجوی خارجی، ایجاد صندوق پژوهش و فناوری اعلام کرد.

دکتر زلفی گل افزود: ضرورت دارد دوره های پودمانی دانشگاه جامع علمی کاربردی مجددا احیاء و اجرا شود همچنین پذیرش دانشجوی خارجی میبایست در اولویت اصلی کاری دانشگاه قرار گیرد. 

دکتر علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست گفت: حذف تکنسین یکی از مشکلات اصلی آموزش عالی است و تربیت تکنسین فناوری می بایست با محوریت دانشگاه جامع علمی کاربردی متناسب با دانش و فناوری روز دنیا انجام شود.

وی تاکید کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی باید سهم مشخصی از اشتغال دانش بنیان را برعهده بگیرد و برای تحقق آن تلاش کند.

دکتر خیرالدین در خاتمه اظهار داشت: ایجاد شتاب دهنده ها و برگزاری استارت آپ ها بسیار مهم است و مراکز رشد نیز می بایست تاسیس شود