دکتر احمدی: تعیین میزان دستمزد بر اساس مدرک و نه تخصص و مهارت علت اصلی مدرک گرایی در جامعه است

دکتر احمدی: تعیین میزان دستمزد بر اساس مدرک و نه تخصص و مهارت علت اصلی مدرک گرایی در جامعه است

۰۹ تیر ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۸ کد : ۳۹۱۰۳ اخبار
دکتر احمدی: تعیین میزان دستمزد بر اساس مدرک و نه تخصص و مهارت علت اصلی مدرک گرایی در جامعه است
دکتر احمدی: تعیین میزان دستمزد بر اساس مدرک و نه تخصص و مهارت علت اصلی مدرک گرایی در جامعه است

به گزارش روابط عمومی : دکتر محمد صالح احمدی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان یزد درمصاحبه با خبرنگار یزد فردا، فلسفه وجودی دانشگاه جامع علمی کاربردی را تربیت نیروی انسانی ماهر برای بخش های مختلف جامعه عنوان کرد و خاطر نشان ساخت  متاسفانه در نظام اداری و استخدامی کشور توجه بیش از حدی به مدارک دانشگاهی شده و میزان دستمزد بر اساس مدرک و نه تخصص و مهارت تعریف می شود که این موضوع علت اصلی مشکل مدرک گرایی در جامعه ایران است چرا که بخش عمده ای از نیروهای کاری کشور را شاغلان بخش دولتی و یا نیمه دولتی تشکیل می دهند. دانشگاه جامع علمی کاربردی با توجه به اهدافی که دارد  می تواند در راستای جایگزینی فرهنگ مهارت گرایی با مدرک گرایی اقدامات موثری انجام دهد.

دکتر احمدی در ادامه  به مزیت های دانشگاه جامع علمی کاربردی شامل بهره گیری از سرفصل هایی که حداقل 70درصد آنها را دروس عملی تشکیل می دهد و همچنین بهره گیری از مدرسان ماهر و شاغل در بخش های مختلف و نیز انعطاف پذیری و قابلیت انطباق سریع با نیاز های بازار کار اشاره کرد . وی همچنین از دوره های کوتاه مدت که در این دانشگاه با عناوین "تک درس" و "تک پودمان" شناخته می شوند بعنوان راهکار های برای ارائه آموزش های مهارتی موثر در مدت زمان کوتاه اشاره نمود و یکی از راههای موفقیت این دوره ها را توجه نظام اداری و استخدامی به قابلیت ها و مزیت های آنها دانست.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: ارائه آموزش های مهارتی و توجه به آن می تواند بخش زیادی از نیاز بازار کار را پاسخ گفته و به دنبال آن حذف مدرک گرایی را به دنبال داشته باشد. در واقع خصیصه آموزشهای مهارتی، به نوعی پرورش کارآفرین است به این معنی که افراد پس از کسب مهارت و تخصص دانش فنی، قادر خواهند بود فرصت‌های شغلی مناسبی را به دست آورند و یا در نهایت فرصت شغلی ایجاد نمایند. لذا اگر آموزش‌های مهارتی در کشور نادیده گرفته شود، به طور غیرمستقیم باعث رشد آموزش اشتغال کاذب و درآمدهای سهل‌الوصول و ناپایدار می‌شود و به تدریج آسیب جدی به کشور وارد می‌سازد

وی در پایان عنوان کرد: دستگاه‌های غیردولتی، شرکت‌های تولیدی و مؤسسات فرهنگی و گردشگری اگر ظرفیت لازم را برای ارائه آموزش های مهارتی در حوزه تخصصی خود دارند، می‌توانند تقاضای خود برای برگزاری‌ دوره‌های کوتاه مدت علمی ـ کاربردی و یا  ایجاد مراکز علمی ـ کاربردی به منظور ارائه آموزش های مقطع دار را  به واحد  استان ارائه دهند.

 


نظر شما :