دکتر صدرا ابرقویی: طرح های پژوهشی باید به سمت تولید فناوری و ثروت در کشور پیش رود

۱۳ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۴:۳۰ کد : ۲۳۳۱۶ اخبار شیرپوینت
.
دکتر صدرا ابرقویی: طرح های پژوهشی باید به سمت تولید فناوری و ثروت در کشور پیش رود

دکتر ناصر صدرا ابرقویی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان یزد اظهار داشت :کارها و طرح های تحقیقاتی و پژوهشی در کشور ما باید کاربردی باشد و کشور ما از نظر تولید مقاله اشباع شده است لذا باید طرح های پژوهشی به سمت تولید فناوری و ثروت  در کشور پیش رود.
وی افزود: دانشگاه باید پاسخگوی بخش های اقتصادی خصوصآ تولیدی باشد. دانشگاه در  طراحی و تدوین رشته های تحصیلی خصوصآ تحصیلات تکمیلی باید با توجه به نیاز جامعه اقدام نماید به گونه ای که فاغ التحصیلان  آن بتوانند با تکیه بر علوم فرا گرفته  در توسعه فناوری و تولید ثروت موثر  باشند.
دکتر صدرا ابرقویی در این راستا  با اشاره به سه خصلت مهم یک مدرس گفت: مدرس خوب باید نظام مند تدریس کرده و به صورت مرحله ای با تحریک هوش هیجانی و هوش عقلی و با زبانی ساده و شیوا  دانشجو  رادر فراگیری مطالب علمی کمک نماید و پر واضح است که در این راستا مدرس می بایست فعالیت های تحقیقی و پژوهشی مستمر را در برنامه های خود قرار دهد.

وی در ادامه در خصوص در پیش رو بودن فصل امتحانات دانشگاه ها و با بیان این‌كه دانشجو باید تعامل ذهن با مطالب علمی را در طول ترم ایجاد كند، خاطرنشان كرد: برای فهم درست و كامل یك مطلب حداقل سه مرحله روخوانی، خواندن و تمرین و تكرار باید طی شود تا مطالب یك درس در حافظه بلند او قرار گرفته و  ملكه ذهن شود. زیرا با یكبار خواندن و سطحی خواندن نمی‌توان به فهم درستی دست یافت.

وی با اشاره به این‌كه فرآیند تعلیم و آموزش یك پروسه تدریجی، مستمر و زمان‌بر است، گفت: اگر قرار باشد دانشجو فقط در یك هفته فرجه امتحانات یا شب امتحانات درس بخواند مثل این است كه بگوییم یك دوره چهار ساله كارشناسی را چهار ماهه می‌توان تمام كرد.

وی تصریح كرد: البته بعضی دانشجویان سركلاس، درس را فرا می گیرند كه این یك ویژگی است و این افراد در ایام امتحانات یا فرجه امتحان، دروس را مرور می‌كنند اما بعضی از دانشجویان در این ایام، برای نخستین‌بار كتاب یا جزوه را باز می‌كنند كه به هیچ وجه مطلوب نیست. در هر مقطع تحصیلی برای آن‌كه مطالب در ذهن فرد ماندگار و پایدار شود باید ذهن خود را با مطالب و مباحث علمی در کلاس فعال كنند؛ در غیر این صورت نمی‌توان در یک مدت کوتاه  روز یك كتاب را به صورت عمیق فهمید.

وی مشغله ذهنی را دلیل عدم مطالعه دانشجویان در طول ترم عنوان كردو افزود: اقتضای سن دانشجویان، فكر كردن درباره آینده خود به ویژه آینده شغلی است كه ممكن است روی درس خواندن دانشجو اثر بگذارد؛ اگر یك دانشجو در دوران تحصیل خود به این مسایل بیندیشد نه تنها از موفقیت در تحصیل باز می‌ماند بلكه نمی‌تواند مهارتی برای آینده شغلی خود نیز كسب كند و در نتیجه آینده شغلی وی نیز با چالش مواجه می‌شود. به همین دلیل باید به درس خواندن كه وظیفه‌ی اصلی یك دانشجو است، تمركز كنند و با هدف و برنامه‌ریزی برای تحصیل در مدارج بالاتر افكار اضافی و حاشیه‌ای را از ذهن خود دور كند.

دکتر صدرا ابرقویی با بیان اینکه ذهن دانشجو باید بر درس خواندن متمركز باشد، تصریح كرد: دانشجویان باید از مسایل حاشیه‌ای ذهن خود كاسته و هدف اصلی خود را رسیدن به یك درجه علمی مناسب قرار دهند. زیرا گاهی دیده می‌شود مسایل حاشیه‌ای جای مسایل اصلی را می‌گیرد و اصل بحث  كه تحصیل است به حاشیه می‌رود.


نظر شما :