دکتر صدرا ابرقویی :دولت بودجه آموزش عالی را در دو بخش نظری و مهارتی ابلاغ كند

۰۶ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۰ کد : ۲۳۲۶۹ اخبار شیرپوینت
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان یزد با تاكید بر این كه گسترش آموزش‌های مهارتی می‌تواند افزایش ارزش افزوده را در کشور به دنبال داشته باشد، خواستار توجه بیشتر دولت تدبیر و امید به آموزش‌های مهارتی شد.
دکتر صدرا ابرقویی :دولت بودجه آموزش عالی را در دو بخش نظری و مهارتی ابلاغ كند

دکتر "ناصر صدرا ابرقویی" در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه یزد، در رابطه با وجه تمایز مجموعه دانشگاه جامع علمی کاربردی با سایر دانشگاه‌ها تصریح كرد: نقش و ماموریت دانشگاه جامع علمی‌ کاربردی در مقوله کارآفرینی و اشتغال، می‌تواند وجه تمایز یا تفاوت اصلی دانشگاه جامع علمی کاربردی با سایر مراکز آموزش عالی کشور باشد چرا که این دانشگاه، رسالت تربیت نیروی انسانی متخصص، کارآمد و کاردان را بر عهده دارد.

وی افزود:‌ آموزش‌های مهارتی علمی‌ کاربردی، باعث تربیت نیروی انسانی متخصص، ماهر، کارآفرین و آماده‌ به کار به‌ منظور فعالیت در تمامی بخش‌های چهارگانه کشور شامل بخش‌های صنعتی، کشاورزی، مدیریت و خدمات اجتماعی، فرهنگ و هنر به منظور پیشرفت و توسعه اقتصادی‌ کشور می‌‌شود.

به گفته این مقام مسئول، مهم‌ترین تفاوت دانشگاه‌ جامع علمی کاربردی با سایر مراکز آموزش عالی در استان در کاربردی كردن آموخته‌ها در قالب نظام آموزش مهارت و فناوری است. همچنین دانشگاه جامع علمی کاربردی در جوار صنعت کار می‌کند در حالی که نظام آموزشی در سایر دانشگاه‌ها، اغلب نظری است.

احساس نیاز به رشته تا پذیرش دانشجو در شش ماه

صدرا ابرقویی در ادامه خاطرنشان کرد: وجه تمایز دیگر دانشگاه جامع علمی کاربردی، برنامه‌ریزی و تدوین رشته‌های جدید به فراخور نوع شغل و نیاز بخش‌های چهارگانه اقتصادی کشور است یعنی این که اگر به رشته یا تخصصی احساس نیاز شد، این دانشگاه آمادگی دارد که در اسرع وقت در یک بازه زمانی شش ماهه رشته را تدوین کرده به تصویب شورای هشتم وزارت علوم رسانده و پذیرش دانشجو داشته باشد به عبارتی احساس نیاز به رشته تا پذیرش دانشجو در بازه زمانی شش ماهه صورت می‌گیرد.

وی وجه تمایز دیگر دانشگاه را در به کارگیری اساتید خبره بدون مدرک دانشگاهی خواند که در تخصصی خاص صاحب تجربه مفید هستند به صورتی كه دانشگاه با بررسی سوابق این افراد در مراحل مختلف امکان استفاده از تخصص واجدین شرایط در دانشگاه را برای انتقال مهارت ویژه خود به دانشجویان فراهم می‌کند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان در پاسخ به این که مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی چه تفاوتی با سایر مدرسان و اساتید دانشگاه‌های استان دارند، اظهار كرد: آموزش‌های علمی‌ کاربردی به دلیل ماهیت کاربردی آن در آموزش از اهمیت قابل توجهی برخوردار است به نحوی كه این آموزش‌ها مبتنی بر تقاضای بازار کار است.

وی با تاكید بر این كه این نوع آموزش‌ها یکی از عوامل مهم و مؤثر بر توسعه و اثربخشی کارآفرینی در کشور است، افزود:‌ لذا مدرسان این دانشگاه می‌بایست صاحب فن و تخصص باشند.

آموزش‌های نظری شرط لازم است ولی کافی نیست

صدرا ابرقویی در بخش دیگری از پاسخ خود گفت: تفاوت مدرسین نظام علمی کاربردی با دیگر نظام‌ها این است که مدرسین ما باید علم و عمل را توآماٌ به دانشجو یاد بدهند. آموزش‌های نظری شرط لازم است ولی کافی نیست بلكه شرط کافی کار و ممارست در محیط کار بر مبنای دانش فراگرفته است.

وی اظهار كرد: در نظام آموزش مهارت و فناوری، استاد فقط به دنبال نوشتن مقاله و کتاب نیست بلکه برای تکمیل دستورالعمل‌های مهارتی باید قدم بردارد و زنجیره‌ای که منجر به تولید علم می‌شود را تکمیل کنند.

وی افزود:‌نقش مدرسین دانشگاه جامع علمی کاربردی باید تکمیل زنجیره بین علم و صنعت باشد چرا كه محور توسعه این دانشگاه، مهارت، تکنولوژی و فناوری است که با سایر دانشگاه‌های فرق می‌کند.

این مسئول در ادامه عنون كرد: مدرسین دانشگاه جامع علمی کاربردی بیشتر از بین فارغ التحصیل‌هایی گزینش می‌شوند که در بخش‌های اقتصادی جامعه مشغول بوده و به‌کارگیری علوم مهارتی را تجربه کرده‌اند.

تحصیل 10 هزار دانشجو در 24 مركز علمی كاربردی یزد

وی همچنین در پاسخ به این که دانشگاه جامع علمی کاربردی استان یزد نسبت به مراکز علمی کاربردی در استان‌های مجاور چه جایگاهی دارد، گفت: می‌توان جایگاه دانشگاه جامع علمی کاربردی استان یزد را نسبت به مراکز علمی کاربردی استان‌های همجوار خود را در دو سطح تعداد مراکز و تعداد دانشجو، سنجید به نحوی كه استان یزد هم‌اكنون با 24 مركز از 10 هزار دانشجو برخوردار است و 35 هزار دانشجو در 49 مركز استان اصفهان، 27 هزار دانشجو در 38 مركز استان فارس، 18 هزار دانشجو در 36 مركز استان كرمان و نهایتاً چهار هزار دانشجو در 15 مركز دایر در استان خراسان جنوبی مشغول به تحصیل‌اند.

وی در مورد امكانات رفاهی دانشجویان این دانشگاه نیز بیان كرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی استان یزد تسهیلاتی همچون خوابگاه و غذای دانشجویی برای اکثر مراکز و وسایل ایاب و ذهاب بین خوابگاه و مراکز برای دانشجویان شهرستانی در نظر گرفته است.

تغییر نسبت آموزش‌های مهارتی به آموزش‌های تئوریک

صدرا ابرقوئی در پاسخ به این سوال که اگر مجال ملاقاتی با دکتر روحانی داشته باشید، چه درخواستی از وی برای مجموعه خودتان در استان خواهید داشت، خاطرنشان کرد: توجه بیشتر دولت محترم به آموزش‌های مهارتی و رسیدن در حد کشورهای پیشرفته دنیا از نظر فناوری و تکنولوژی، با هدف این که بتوانیم در آینده نه چندان دور، صادرات مواد خام کشور را به صفر نزدیک کنیم.

وی ادامه داد: به این معنا که ما اعتقاد داریم که گسترش آموزش‌های مهارتی و مورد نیاز کشور می‌تواند سهم نیروی انسانی را در افزایش تولید ثروت از راه محور قرار دادن علم در تولیدات و خدمات، بالا برده و در نتیجه افزایش ارزش افزوده را در کشور به دنبال داشته باشد.

وی تاكید كرد: برای رسیدن به این اهداف ‌باید آموزش‌های مهارتی در کشور در کلیه مقاطع از کاردانی حرفه‌ای و فنی تا دکترای مهارتی گسترش پیدا کند به گونه‌ای که نسبت آموزش‌های مهارتی به آموزش‌های تئوریک و نظری عوض شود یعنی در دهه آینده و در افق 1404، آموزش‌های مهارتی حداقل به 60 درصد کل آموزش‌ها در کشور برسد.

تبدیل کمتر از 30 درصد علم تولیدی کشور به فناوری و ثروت

رییس دانشگاه جامع علمی كاربردی استان شرط رسیدن به این نسبت را برنامه‌ریزی و ابلاغ بودجه آموزش عالی کشور را به دو بخش نظری و مهارتی از سوی دولت خواند و افزود: همچنین باید در تامین اساتید آموزش‌های مهارتی بیشتر بها داده شود و در این رابطه بورس‌‌های آموزشی خارج از کشور، بیشتر متوجه آموزش‌های مهارتی شود.

وی ادامه داد: با توسعه آموزش‌های مهارتی، زیر ساخت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مولد نیز بیشتر مورد توجه جامعه قرار خواهد گرفت.

وی یکی دیگر از فواید توسعه آموزش‌های مهارتی را صرف پتانسیل نخبگان جامعه در راستای حل مشکلات جامعه خودمان دانست و افزود:‌ بر همین اساس نخبگان ما بیشتر به دنبال تولید علمی می‌روند که برای حل مشکلات کشور موثر باشد و این در حالی است كه هم‌اكنون کمتر از 30 درصد علم تولیدی در کشور به فناوری و تولید ثروت تبدیل می‌شود که این رقم، خیلی پایین است.

صدرا ابرقوئی با اشاره به بخشی از مناجات حضرت رسول اکرم(ص) كه می‌فرمایند "اللهم انی اعوذ بک من علم لاینفع"، تاكید كرد: باید به علومی توجه کنیم و جامعه دانشگاهی را به سمت و سویی هدایت کنیم که علوم تولیدی جوانان این مرز و بوم در راستای حل مشکلات بخش های چهارگانه اقتصادی کشور  یعنی صنعت، کشاورزی، خدمات و بازرگانی و هنر به کار گرفته شود؛ همان توصیه‌هایی که رهبر معظم انقلاب نیز مرتب در ملاقات خودشان با نخبگان جامعه یادآور می‌شوند.


نظر شما :