دکتر ابرقویی در مصاحبه با خبرگزاری مهر: اقتصاد ایران با گذشت 34 سال از تحریم های آمریكا در برابر توطئه ها مقاوم شده است

۱۹ مهر ۱۳۹۱ | ۱۳:۳۰ کد : ۲۳۱۲۴ اخبار شیرپوینت
دکتر ابرقویی در مصاحبه با خبرگزاری مهر: اقتصاد ایران با گذشت 34 سال از تحریم های آمریكا در برابر توطئه ها مقاوم شده است
دکتر ابرقویی در مصاحبه با خبرگزاری مهر: اقتصاد ایران با گذشت 34 سال از تحریم های آمریكا در برابر توطئه ها مقاوم شده است

به بهانه سالی که با نام حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی از طرف مقام معظم رهبری نامگذاری شده است و در آستانه بیستمین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی- کاربردی مصاحبه ای با آقای دکتر ناصر صدرا ابرقویی ترتیب دادیم که در ادامه به سمع و نظر شما می رسد:   

1. یک تعریف کلی از اقتصاد مقاومتی داشته باشید.

در سالی که با نام حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی از طرف مقام معظم رهبری نامگذاری شده است، به اوج رسیدن فشارهای ناشی از تحریم های اقتصادی بین المللی، اقتصاد کشور را در شرایط خاص قرار داده است و در این شرایط راهبرد "اقتصاد مقاومتی" مطرح می شود. اقتصاد مقاومتی یعنی تشخیص حوزه های فشار بیگانگان و متعاقبا تلاش برای کنترل و بی اثر کردن فشارها و برنامه های دشمنان خارجی و داخلی و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت، که قطعا باور و مشارکت همگانی و اعمال مدیریت های منطقی و حساب شده را می طلبد. به عبارت دیگر اقتصاد مقاومتی را می توان شناخت برنامه های دشمنان نظام در حوزه اقتصادی و برنامه ریزی برای کاهش وابستگی ها از طریق شناخت و بكارگیری مزیت های تولید داخلی دانست.

2.لازمه یک اقتصاد پویا و در حقیقت تحقق اقتصاد مقاومتی به ویژه در کشور ما چیست؟

اقتصاد ایران با گذشت 34 سال از تحریم های آمریكا در برابر توطئه ها مقاوم شده و روند رسیدن به یك اقتصاد مقاومتی را طی می كند و خوشبختانه امروز تحریم های بزرگ نیز اثر فلج كننده برای كشور ندارد و تحریم ها هرگز مانع جدی برای حركت های اقتصادی كشور نبوده است. یك اثر مثبتی كه این تحریم ها داشت، این بود كه ایران در مقابل چنین حركتهای تحریمی، اقتصاد خود را تا حدود زیادی واكسینه كرد. لذا برای مقابله با تحریم های بیشتر و بزرگتر می بایست با ادامه اجرای برنامه های مردمی كردن اقتصاد "با استفاده از سیاست های اصل44 آنهم با دقت و وسواس هرچه بیشتر و تفویض امور به تشکلهای تخصصی غیر دولتی" بخش قابل توجهی از هزینه های دولت را كاهش داد تا دولت فرصت سرمایه گذاری بیشتر در بخش های مولد را پیدا كند.

لذا یكی از برنامه هایی كه می تواند پویایی و تحقق اقتصاد مقاومتی را به دنبال داشته باشد كم كردن فاصله ایده تا پدیده می باشد به عبارتی دیگر بالا بردن توان بخش تولید كشور در تبدیل ایده های محققین و جوانان این مرز و بوم به فناوری و محصول.

یكی دیگر از برنامه هایی كه می تواند پویایی و تحقق اقتصاد مقاومتی را به دنبال داشته باشد بردن نقدینگی و سرمایه های کشور در چرخه تولید مولد با هدف ایجاد ارزش افزوده بیشتر است. برای ایجاد ارزش افزوده بهینه لازم است كه زیرساخت های تولیدی را بر اساس پتانسیل های كشور طراحی و اجرا نمود تا بتوان از صادرات مواد خام كشور جلوگیری و تبدیل به محصول و ارزش افزوده در داخل كشور نمود، در این شرایط است كه می توان بهره برداری حداکثری از فرصت ها و منابع كشور در راستای مقابله با برنامه های اقتصادی دشمن داشته باشیم. یكی دیگر از برنامه ها باید فرهنگ سازی در راستای مصرف بهینه و پرهیز از اسراف و تبذیر در كشور باشد كه در این ارتباط برنامه ریزی برای کاهش هزینه های غیر ضروری دولتمردان و آحاد جامعه از پایه های اساسی این راهبرد به شمار می رود. اگر بتوانیم این برنامه ها را اجرا كنیم و حوزه مصرف بهینه را تقویت كنیم می توانیم نیازهای اولیه‌ و امور عادی زندگـــی مردم را تهیه كنیم به گونه ای كه مردم در تنگنا و فشار قرار نگیرند. به عبارتی دیگر  مردم را از اقتصاد ریاضتی به اقتصاد مقاومتی سوق دهیم. در اقتصاد ریاضتی مردم در نیازهای اولیه‌ و امور عادی زندگی خویش در تنگنا و فشار قرار می‌گیرند، ولی در اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی اقتصادی کشور به گونه‌ای است که مردم بتوانند عادی و طبیعی زندگی کنند و در فشار قرار نگیرند. بنابراین بهینه مصرف کردن به معنای ریاضت اقتصادی نیست، بلکه یک راهبرد موثر است. لذا مدیریت هزینه‌ها لازمه اقتصاد مقاومتی می باشد. در این راهبرد اقتصادی، سرمایه‌های کشور در پروژه‌هایی هزینه می‌شود که در عین آینده نگری، نیازهای ضروری مردم نیز از راه آن تأمین می‌شود و از هرگونه اسراف و تبذیر و ریخت و پاش خصوصا از جانب مدیران باید پرهیز شود. هزینه کردن سرمایه های کشور در امور غیر ضروری و پراکنده کردن سرمایه های متمرکز کشور نتیجه ای جز افسوس و از هم پاشیدگی اقتصادی در آینده نزدیک چیز دیگری بدنبال نخواهد داشت.

3.مهمترین مشکل در مسیر تحقق این مهم چیست؟

پویایی و چابك بودن شبكه اقتصادی هر جامعه ای به سه عامل اساسی: منابع طبیعی؛ نیروی انسانی و علم و فن آوری بستگی دارد كه در این میان؛ عامل نیروی انسانی یكی از مهمترین این عوامل می باشد، بررسی های انجام شده در كشور نشان می دهد که سهم نیروی انسانی در اقتصاد و ایجاد ارزش افزوده در مقایسه با دیگر کشورها ( مثلا در مقایسه با کشور ترکیه) قابل قبول نیست. یكی از علت های پایین بودن این شاخص كم رنگ بودن رابطه بخش های اقتصادی جامعه با مراكز دانشگاهی می باشد لذا باید در راستای كارا نمودن فارغ التحصیلان مراكز آموزشی برنامه ریزی نماییم یكی از راه های كارا نمودن فارغ التحصیلان این است كه به آموزش های مهارتی بهای بیشتری بدهیم برای تحقق این پیشنهاد به نظر بنده باید بودجه آموزش عالی كشور به دو بخش آموزش های تئوریك با هدف حركت در مرزهای دانش و آموزش های عالی مهارتی با هدف بهره ور نمودن و حل مشكلات بخش های اقتصادی جامعه تقسیم شود. علم براى كشور، یك سرمایه‌‌‌ى اساسی است البته علمی كه بتواند مشكلات كشور را حل كند. به عبارت دیگر اگر ما به تحقیق و پژوهش خصوصا پژوهش ها و علوم كاربردی بپردازیم بدون تردید رفع وابستگی به بیگانه را به دنبال داشته و كشور را به اوج افتخار خواهد رساند.    

 4.آیا به نظر شما واردات کالا در اقتصاد مقاومتی جایگاهی دارد؟

به نظر بنده وارداتی که در راستای سرمایه گذاری های مولد انجام می شود می تواند برای کشور مفید باشد ولی کالاهایی که صرفا مصرفی است خصوصا کالاهایی که توان تولید آن ها در کشور وجود دارد برای کشور مضر و فلج کننده می باشد به این دلیل که ورود اینگونه کالاها اولا باعث افزایش بیکاری و افزایش آسیب های اجتماعی و هزینه های مترتب با آن شده و ثانیا وابستگی بیشتر کشور را به کالاهای خارجی در پی خواهد داشت.   

 ‌

5.به نظر شما فعالان اقتصادی باید چه روندی را در پیش بگیرند و بخش های دولتی و خصوصی چه رویکردی را اتخاذ کنند؟

تولید کلید اقتصاد مقاومتی است لذا فعالان اقتصادی جامعه باید همت خود را برای سرمایه گذاری های مولد و اشتغال زا صرف نمایند و خصوصا در فرایندهای سرمایه گذاری شود که بتواند مواد خام کشور را به محصول با ارزش تبدیل کند اگر روند سرمایه گذاری به این صورت شکل بگیرد چرخه منطقی ایجاد ارزش افزوده کامل خواهد شد.

 یكی دیگر از اقدامات اساسی این است كه باید در جهت اصلاح خدمات اداری برنامه داشته باشیم و در جهت بهبود فرآیندهای اداری قدم برداریم و خصوصا در شناخت بروکراسی زائد اداری و حذف تشریفات بی مورد اقدام كنیم. با این كار می توانیم بطور موثر از هدر دادن سرمایه‌های ملی کشور جلوگیری کنیم و نقدینگی صرفه جویی شده را به واحد های تولیدی و تجاری تخصیص دهیم و  از این طریق نیز چرخه ایجاد ارزش افزوده را تقویت كنیم. در این ارتباط باید توجه داشته باشیم که سرمایه گذاری های زیادی در واحدهای صنعتی کشور انجام شده است که به بهره برداری نرسیده اند لذا تکمیل و توسعه ظرفیت این واحدهای صنعتی باید در دستور کار و اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد.

6.اقتصاد مقاومتی چه نقشی در کاهش بیکاری دارد؟

در پاسخ به سئوالات قبلی به این موضوع پرداخته شد. پر واضح است اگر سرمایه گذاری ها در کشور در راستای تولید و ایجاد ارزش افزوده بیشتر صورت بگیرد و به جای صادرات مواد خام محصولات حاصل از مواد خام صادر شود و اگر استفاده کالاهای صرفا مصرفی خارجی در فرهنگ جامعه رخت بر بندد و اگر سرمایه های سرگردان در اقتصاد جامعه در تولید به کارگرفته شود و اگر واردات کشور به کالاهایی که بتواند افزایش تولید در کشور را بدنبال داشته باشد برنامه ریزی شود و اگر سعی شود از ظرفیت های مادی و انسانی دولتی و غیردولتی که منبع اصلی برای اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی است برنامه ریزی و استفاده شود و اگر محور اقتصاد مقاومتی تولید كالای داخلی قرار گیرد و اگر....  اولین اثر مثبتی که آشکار خواهد شد افزایش اشتغال و کاهش بیکاری و  بدنبال آن کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه خواهد بود.

7.دانشگاه ها چه اقداماتی را باید در این زمینه انجام دهند و چه چیزی را در اولویت خود قرار دهند ؟

دانشگاه ها باید در وهله اول ارتباط خود را با بخش های اقتصادی جامعه تقویت کنند و در این راستا سعی کنند که پروژه های دانشجویی خصوصا پروژه های دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا را به سمت پژوهش های کاربردی سوق دهند و از این طریق ثابت کنند که می توانند در حل مشکلات و موانع بخش های اقتصادی جامعه بیش از پیش موثر و مفید واقع شوند. در واقع باید شاخص هایی که در دانشگاه ها که بیشتر روی ارائه مقالات ISI دور می زند به شاخص های جدید مثلا تعداد پژوهش هایی که منجر به حل مشکلی از مشکلات بخش های مختلف جامعه شده است تغییر کند و....

8.دانشگاه جامع علمی- کاربردی به طور خاص چه رویکردی باید داشته باشد و شما در دانشگاه علمی و کاربردی یزد چه برنامه ای در این زمینه اتخاذ کردید؟

در سالیان اخیر دانشگاه جامع علمی- كاربردی در جامعه دانشگاهی كشورمان خوب درخشیده است. این درخشش با فعالیت گسترده در حوزه های مختلف نه تنها به دستیابی دانشگاه به جایگاهی رفیع منجر شده است بلكه افق های روشن تری را برای آینده این دانشگاه ترسیم نموده است.

در سالی كه از سوی مقام معظم رهبری به سال تولید ملی و حمایت از كار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده است دانشگاه جامع علمی- كاربردی وارد بیستمین سال بالندگی خود می شود كه ثمره این بیست سال تلاش، 380 هزار دانش آموخته كارآفرین و توانمندی هستند كه در حال انجام وظیفه در جامعه هستند.

دانشگاه جامع علمی- كاربردی به عنوان تنها دانشگاه متولی آموزش های عالی مهارتی، وظیفه آموزش جوانان، شاغلین و فعالان اقتصادی بخش های مختلف، دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی را با هدف ارتقای شایستگی های شغلی و مهارتی بر عهده دارد. امروز این دانشگاه با همكاری بیش از هفتاد سازمان، نهاد عمومی و دولتی و وزارتخانه های تخصصی در 920 مركز آموزش عالی در سراسر كشور وظیفه تربیت پانصد هزار دانشجو را در بیش از 600 رشته مهارتی دانشگاهی متناسب با نیاز بازار كار و ماموریت دستگاههای اجرایی دولتی و غیردولتی را برعهده دارد.

دانشگاه جامع علمی- كاربردی در سالی كه از سوی مقام معظم رهبری به سال تولید ملی و حمایت از كار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده است ضمن تصویب نظام آموزش مهارت و فناوری،‌ در نظر دارد با هدف استقرار نظام مهارتی، همایشی را همزمان با بیستمین سالگرد تاسیس دانشگاه در مورخ چهارشنبه 19/7/91 در سالن همایش های صدا و سیما با حضور 1200 تن از مقامات، روسای موسسات و واحدهای استانی و مراكز علمی- كاربردی برگزار نماید.

 دانشگاه جامع علمی کاربردی استان یزد نیز در سال های اخیر در راستای تحقق اهداف دولت خدمتگزار گام های موثری برداشته است. هم اکنون دانشگاه جامع علمی- کاربردی در استان یزد با 22 مرکز علمی- کاربردی در مجموعه سیستم های اداری، تولیدی و خدماتی با حدود ده هزار نفر دانشجو در یکصد و هفتاد رشته در مهارت های مختلف در مقاطع کاردانی و کارشناسی حرفه ای و فنی در قالب دوره های آموزش مهارتی ترمی و پودمانی در حال انجام وظیفه می باشد. در اینجا لازم می دانم که عرض کنم رشته هایی که در دانشگاه جامع تصویب و به اجرا گذاشته می شود رشته های مهارتی است که کمتر در دانشگاه های دیگر به چشم می خورد برای نمونه بعضی از رشته هایی که در در مراکز آموزشی تحت پوشش دانشگاه جامع علمی- کاربردی یزد در مقاطع کاردانی و کارشناسی حرفه ای و فنی در قالب دوره های آموزش مهارتی ترمی و پودمانی در حال اجرا است عبارتند از:

مربی قرآن کریم، رشته آسانسور و پله برقی، ابزار دقیق، امور بیمه، حسابداری دولتی، خبرنگاری، امداد سوانح، مدیریت عملیات امداد و نجات، حقوق علوم ثبتی، تأسیسات تهویه مطبوع، مدیریت امور حج و زیارت، کاردانی فنی و مهندسی جوشکاری، شبکه های انتقال و توزیع برق، استخراج معدن، علوم سیاسی، سخت افزار کامپیوتر، فناوری ارتباطات و اطلاعات(ICT)، اینترنت و شبکه های گسترده، مهندسی سرامیک، کاشی و چینی، خط تولید سرامیک، نگهداری و بهره برداری قنات، مهندسی آبهای زیرزمینی، گرافیک، بازیهای رایانه ای-روابط عمومی، شهرسازی، آتش نشانی اطفاء حریق، نگهداری و مرمت ساختمان، معماری، مرمت ابنیه، صنعت شیرینی سازی، حسابداری صنعتی، هتلداری، گردشگری، مربی کودکان استثنائی، آسیب شناسی اجتماعی پیشگیری از اعتیاد، مدیریت تبلیغات تجاری، تربیت مربی مراکز پیش از دبستان، حقوق شورای حل اختلاف، مکانیک خودرو، تعمیر و نگهداری خودرو، فرش دستباف، دوخت و تکنولوژی لباس، تکنولوژی پرورش طیور، تکنولوژی پرورش گاو و گاومیش،احیا و بهره برداری بیابان، گل و گیاهان زینتی، گیاهان دارویی و معطر و...

این دانشگاه برنامه دارد که در آینده با گسترش فعالیت های خود در کلیه عرصه های چهارگانه اقتصادی جامعه ( کشاورزی، صنعت، خدمات و هنر) فعالیت خود را ادامه دهد و با شعار هر کارخانه یک دانشگاه و هر خانه یک کارگاه و هر فرد یک حرفه فعالیت های خود را در راستای رفع وابستگی کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی ادامه دهد.

یکی دیگر از برنامه های دانشگاه مستند نمودن کلیه حرفه های مورد نیاز جامعه و تصویب رشته های جدید و پذیرش دانشجو در مقاطع کاردانی تحت عنوان کاردان حرفه ای و کاردان فنی، کارشناسی حرفه ای و کارشناسی فنی، کارشناسی ارشد تحت عنوان کارشناسی فناوری ارشد و مهندسی فناوری ارشد و مقطع دکتری تحت عنوان کارشناس خبره می باشد.

یکی دیگر از برنامه های دانشگاه شناسایی و سامان دهی افراد توانمند در تدریس دروس آموزش های مهارتی هست که در بخش های مختلف اقتصادی جامعه مشغول می باشند و استفاده از توان و تجربه آن ها در ارائه دروس مهارتی در دانشگاه.

یکی دیگر از برنامه های دانشگاه توجه به پژوهش های کاربردی و کاهش فرآیند تبدیل ایده به پدیده است که در این راستا برنامه های تشویقی برای دانشجویان دانشگاه در نظر گرفته خواهد شد

 

9. به نظر شما سرمایه گذاران خارجی در تحقق این امر اختلال ایجاد نمی کنند؟

استکبار و نظام سلطه به هر طریقی بتواند می خواهد که سیاست های خود را برای ادامه سلطه خود بر کشورهایی که دارای منابع طبیعی هستند خصوصا کشورهای خاور میانه حفظ کند و ما باید هوشیارانه عمل نماییم و در پذیرش و استفاده از سرمایه گذاری های خارجی با تدیبر و مطالعه بیشتر عمل کنیم. خصوصا در سرمایه گذاری های کلان باید در اجرای کامل سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی از طرف سرمایه گذار خارجی مطمئن شویم و تضمین کافی بگیریم که در اثنای سرمایه گذاری اجرای پروژه را معطل نگذارند و....

10.جایگاه نفت و کالاهای غیر نفتی در این مسیر چیست؟

نظام سلطه بعد از ناامیدی هایی که در فضای تحدیدات نظامی دید، چند سالی است كه تهدیدات اقتصادی را با هدف‌ تضعیف نظام جمهوری اسلامی و فشار روی آحاد مردم در دستور کار قرار خود داده است. به همین علت است كه در چند سال گذشته تاکیدات مقام معظم رهبری روی مباحث اقتصادی می باشد و نامگذاری سال ها توسط ایشان موید این واقعیت است، بنابراین شرایطی که امروزه در محیط اقتصادی شاهدیم ناشی از فشار تمام عیار و آشکار در اثرگذاری بر روی مقدرات اقتصادی كشورمان توسط آمریکا و هم پیمانانش است که در این مسیر نقش صهیونیسم پر رنگ تر از بقیه می باشد. در این راستا فشار اصلی روی جریان اصلی درآمد كشور یعنی نفت است که در اقتصاد ایران با غفلت و عدم توجه در گذشته، برنامه ریزان كشور را به این حوزه به شدت وابسته کرده است. تحصیل ثروت از راه فروش منابع تمام‌‌‌شدنى در واقع خام‌‌‌فروشى مثل نفت، نه تنها پیشرفت و رونق اقتصادی نیست بلكه خودكشی اقتصادی است، در این سال ها سعى شده كه تا حدودی تحصیل درآمد و وابسته بودن به فروش نفت كم شود. ولی این كافی نیست، ما باید جایی برسیم كه هر وقت اراده كردیم بتوانیم در چاه های نفت را ببندیم نه آنكه برای فروش منابع نفتی خود منت استكبار جهانی بكشیم. بنابراین در این فضا ضرورت مقاومت برای رد کردن فشارها و عبور از این شرایط حساس خیلی مهم است و با اجرایی شدن نظراتی كه در پاسخ سئوالات قبلی مطرح شد؛ که اجرای آنها قطعا باور و مشارکت همگانی و اعمال مدیریت های عقلایی و مدبرانه را مطلبد؛ می تواند وابستگی كشور را به درآمد نفت كاهش داده و اهداف اقتصاد مقاومتی را محقق كند.

در پایان از خداوند بزرگ مسئلت دارم ما را در جهت تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و اهداف چشم انداز بیست ساله،‌ همدلی و توانمندی بیشتر عطا فرماید تا با سعی و تلاش بیشتر، زمینه ساز توسعه و سربلندی كشور اسلامی امان ایران باشیم باشد که رضای خداوند بدنبال داشته باشد انشاا....


نظر شما :