Aryanic
صفحه اصلي > اخبار 

اخبار > دکتر احمدی: کیفی سازی آموزش های مهارتی در اولویت سیاست های دانشگاه

 


  چاپ        ارسال به دوست

دکتر احمدی: کیفی سازی آموزش های مهارتی در اولویت سیاست های دانشگاه

به گزارش ایسنا - منطقه یزد، «محمدصالح احمدی» در جریان بازدید از این دفتر خبری اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی با هدف ارائه آموزش‌‌های مهارتی برای آماده کردن افراد برای بازار کار شکل گرفته و امسال بیست و پنجمین سالگرد تاسیس خود را جشن می‎‎گیرد.

وی با بیان این دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاهی جوان محسوب می‏‏شود لذا رویکرد به این دانشگاه نیز متفاوت از دیگر دانشگاه‏‏هاست، تصریح کرد: بسیاری از دانشگاه‎‎های کشور عمدتاً ارائه دهنده آموزش‎‎های نظری هستند و آنهایی نیز که با هدف تربیت نیروی مهارتی تاسیس شده‎‎اند به مرور زمان با قرار گرفتن در این شرایط تغییر رویه داده‎‎اند و به دانشگاه نظری تبدیل شده‎‎اند به نحوی که در بازار کار شاهد خلاء نیروهای مهارتی هستیم.

احمدی با اشاره به حلقه مفقوده بین دانشگاه و بازار کار که باید ارتباط‎‎دهنده این دو حوزه باشد و نیازهای بازار کار را از طریق دانشگاه احصاء کند، گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی در همین راستا آموزش‎‎های مهارتی نیروهای کار دستگاه‎‎ها را به خود این دستگاه‎‎ها واگذار کرده است و به عنوان یک سازمان نظارتی بحث‎‎هایی مانند مقررات آموزشی، تعیین سرفصل‎‎های آموزشی و کنترل و نظارت را خود برعهده گرفته است.

به گفته وی، بر همین اساس نیز هم‎‎اکنون از مجموع 1070 مرکز علمی کاربردی کشور تنها 23 مرکز به نوعی وابسته به خود دانشگاه هستند که مدیریت جدید دانشگاه مجددانه به دنبال واگذاری آنها به بخش خصوصی یا دولتی است تا عملاً دانشگاه تنها بحث‎‎های نظارتی را دنبال کند و به مقوله آموزش وارد نشود.

وی یادآور شد: البته در مقطعی با توجه به بحث کمی‌‌گرایی و کمرنگ شدن کیفیت که بر همه دانشگاه نیز غالب شد، در این دانشگاه نیز با هدف افزایش تعداد دانشجو، بحث کیفیت کمتر مورد توجه قرار گرفت و باعث شد به یکباره تعداد مراکز علمی کاربردی در کشور افزایش یابد و به تعداد کنونی برسد.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان در ادامه خاطرنشان کرد: با آغاز فعالیت مدیریت جدید دانشگاه،تیم مدیریتی و سیاست‎‎گذاری در راستای بازگشت به مسیر و اهداف اولیه گام برداشته است و به همکاری مراکزی که مقررات آموزشی را رعایت نمی‏‏کنند، خاتمه دهد.

وی با بیان این که در حال حاضر در استان 23 مرکز علمی کاربردی فعال هستند، در مورد خاتمه همکاری با برخی مراکز علمی کاربردی استان گفت: البته 26 مرکز در استان وجود داشته که یک مرکز خاتمه همکاری داده و دو مرکز دیگر به دنبال سیاست‎‎گذاری‎‎های جدید دستگاه متقاضی خود دیگر تمایلی به پذیرش دانشجو نداشته‎‎اند.

وی ادامه داد: در راستای بحث‎‎های نظارتی بر مراکز براساس سیاست‎‎های جدید دانشگاه نیز پذیرش دانشجو یه صورت کلی در یک مرکز متوقف شده و در یک مرکز دیگر نیز ادامه همکاری مشروط به پذیرش دانشجو در رشته‎‎های تخصصی خودش شده و در مرکزی دیگر نیز جلوی دوره‎‎های جدید آن گرفته شده است.

احمدی بیان کرد: در حال حاضر این دانشگاه مجموعاً 5800 دانشجو مشعول به تحصیل در 150 کدرشته دارد ولی براساس نیازسنجی‎‎هایی که از بازار کار می‎‎شود برحسب نیاز رشته‎‎های جدید تدوین و گاهاً نیز برخی رشته‎‎ها حذف می‎‎شود که این از ویژگی‎‎های بارز این دانشگاه است.

وی از جمله رشته‎‎های احصاء شده در یزد که بعضاً راه‏‏اندازی و برخی نیز برای کسب مجوز تدوین سرفصل شده است، به ارائه آموزش‎‎های آکادمیک طلاسازی با توجه برند استان از گذشته تاکنون، تدوین سرفصل‎‎های پرورش اسب با توجه به این که یزد از قطب‎‎های پرورش اسب کشور است، آموزش تهیه شیرینی‎‎های سنتی با توجه به معروفیت یزد در این بخش و نیز زیلوبافی اشاره کرد.

وی در این باره افزود: البته براساس نیاز بازار بعضاً نیز مراکز علمی کاربردی جدید نیز در برخی دستگاه‎‎ها ایجاد می‌‌شود، به عنوان نمونه با توجه به ظرفیت‎‎های گردشگری استان از دو سال پیش فعالیت مرکز علمی کاربردی میراث فرهنگی استان شکل گرفته است.

وی در ادامه گفت: یکی از رئوس مهم در ارائه آموزش‎‎های با کیفیت، مقوله مدرسان دانشگاه‏‏هاست لذا در این حوزه نیز براساس سیاست‏‏های مدیریت جدید، حساسیت ویژه‌‌ای لحاظ شده و پالایش مدرسان با جدیت بیشتری مورد اهتمام قرار گرفت.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان ادامه داد: در همین راستا نیز استان یزد جزو استان‎‎های پیشرو در بحث پالایش مدرسان بوده است و پذیرش مدرسان جدید استان که در اسفندماه با ثبت ‎‎ نام ا متقاضیان آغاز شده نیز با همین حساسیت دنبال می‎‎شود به نحوی که از مجموع 370 متقاضی نهایتاً 140 مدرس در ارزیابی‎‎ها موفق و پذیرفته شدند.

وی به آموزش‎‎های تک پودمانی در این دانشگاه نیز اشاره و در این باره تصریح کرد: براساس این طرح و در قالب ارائه آموزش‎‎های چند درس در قالب حداقل 150 ساعت، می‎‎توان آموزش‎‎های تخصصی بازار کار را در کوتاه‎‎ترین زمان به متقاضیان ارائه داد، هر چند که تجمیع آموزش ‎‎ های تک پودمانی مختلف در یک موضوع مشخص نیز می‎‎توان منجر به یک مقطع تحصیلی شود.

وی با اشاره به استقبال دستگاه ‎‎ ها از این طرح، آن را از نیازهای زودبازده بازار کنونی کشور خواند و گفت: دستگاههای متقاضی می‎‎توانند در خواست‎‎های خود در این زمینه را ارائه کنند تا پس از تدوین سرفصل‎‎های مربوطه، اجرایی شود.

احمدی در این باره به دوره تک پودمانی آرایش و پیرایش در استان ویژه بانوان اشاره کرد و یادآور شد: البته 70 درصد از سرفصل‏‏های تعریف شده برای دورههای تک پودمانی عملی و 30 درصد به صورت تئوری ارائه می‏‏شود.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان در بخش پایانی سخنانش با تاکید بر این که اگر دانشگاه جامع علمی کاربردی بتواند براساس چارچوب‎‎های تعریف شده حرکت کند، می‎‎تواند خلاء بزرگ بازار کشور یعنی نیروی مهارتی را مرتفع سازد، یادآور شد: متاسفانه در حالی که براساس استانداردها باید به ازای هر نیروی به اصلاح یقه سفید و فردی که کار مدیریتی انجام می‎‎دهد، 8 تا 9 نفر نیروی مهارتی و تکنسین وجود داشته باشد، این روال در کشورمان برعکس است.

احمدی با بیان این متاسفانه در کشورمان تمایل زیادی به کارهای مدیریتی شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: رفع این مشکل هم نیازمند کارهای آموزشی از طریق دانشگاه‎‎ها و هم نیازمند فرهنگ‎‎سازی در باب اهمیت و مزایای فعالیت در کارهای مهارتی از سوی رسانه‏‏هاست.

وی با اشاره به این که قریب 90 درصد از دانش‎‎آموختگان این دانشگاه جذب بازار کار می‎‎شوند، اظهار کرد: متاسفانه در جامعه آشنایی کاملی از قابلیت‎‎ها و رشته‏‏های این دانشگاه وجود ندارد و نیاز است که در این رابطه اطلاعرسانی بیشتری صورت گیرد.


٠٨:٤٢ - سه شنبه ٢٠ تير ١٣٩٦    /    عدد : ٢٧٣١٠    /    تعداد نمایش : ٣٦