معرفی واحد استانی

دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان یزد در سال 1373 با رسالت پاسخگویی به نیاز نیروی انسانی بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، صنعتی،کشاورزی استان یزد، تاسیس گردید و در حال حاضر با دارابودن بیش از 6000 دانشجو که در مقاطع کاردانی و کارشناسی مشغول به تحصیل می‌باشند، سهمی در حدود 7 درصد از کل دانشجویان استان را به خود اختصاص داده است.

یکی از اهداف مهم دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان یزد فراهم‌نمودن شرایطی است که مشارکت سازمان‌ها، دستگاه‌های اجرایی و واحدهای تولیدی صنعتی را در بخش عمومی و خصوصی برای تربیت نیروی انسانی متخصص موردنیاز صنعت، بازار و جامعه جلب نماید. در این راستا مراکز آموزش علمی کاربردی توسط سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف با هدف تأمین نیازهای شغلی در حیطه فعالیت‌ها و مأموریت‌های خود اداره می‌گردند و دانشگاه جامع علمی کاربردی وظیفه نظارت بر اجرای مقررات آموزشی و ساماندهی و مدیریت فرایندهای برنامه‌ریزی درسی، گسترش دوره‌ها، جذب دانشجو، دانش‌آموختگی و .. را به عهده دارد.

نقش و مأموریت دانشگاه جامع علمی‌ کاربردی در مقوله کارآفرینی و اشتغال، یکی از ویژگی‌های مهم آن است. چرا که این دانشگاه، رسالت تربیت نیروی انسانی متخصص، ماهر و آماده‌ به کار را عهده‌دار است. بنابراین در برنامه درسی رشته‌های مصوب این دانشگاه توجه ویژه‌ای به دروس عملی و کارگاهی شده است و همچنین در هر یک از مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته، یک واحد کاربینی و دو واحد کارورزی با هدف گذراندن مجموع 512 ساعت فعالیت عملی هدفمند در محیط واقعی کار متناسب با رشته تحصیلی گنجانده شده است.

از دیگر ویژگی‌های این دانشگاه‌، انعطاف‌پذیری و سرعت بالا در تصویب رشته‌های مهارتی جدید و یا لغو رشته‌های موجود با هدف پاسخگویی سریع به نیازهای شغلی هر منطقه است. بنابراین تأکید اصلی این دانشگاه ترغیب مراکز و مؤسسات آموزشی به پایش مستمر بازار کار، تعیین نیازهای روز شغلی در حوزه مأموریت و ارائه برنامه‌های درسی جدید متناسب می‌باشد تا در صورت تصویب در دفتر برنامه‌ریزی درسی دانشگاه در مدت زمان کوتاهی امکان جذب دانشجو در رشته‌های مصوب فراهم آید.

دانشگاه جامع علمی-کاربردی علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی مقطع‌دار در زمینه برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت (تحصیلات تکمیلی بین سطوح تحصیلی) نیز فعال می‌باشد. در این دوره‌ها که به صورت‌ "تک‌درس" و یا "تک‌پودمان" قابل ارائه می‌باشد، مجموعه‌ای از اطلاعات ضروری در حوزه‌های شغلی خاص در بازه زمانی کوتاه به مهارت‌پذیران آموزش داده می‌شود.

با توجه به این‌که هدف آموزش‌های علمی‌ کاربردی مهارت افزایی و پرورش افراد ماهر است، تأکید این دانشگاه بر جذب مدرسان صاحب فن و تخصص و آشنا به بازار کار می‌باشد. در این خصوص حتی استفاده از مدرسان خبره بدون مدرک دانشگاهی به شرط مهارت و تجربه زیاد در فنون و حرفه‌های خاص امکان‌پذیر می‌باشد.

مسؤولان دانشگاه جامع علمی – کاربردی با اعتقاد به اینکه عمل به رسالت‌های این دانشگاه و تلاش در جهت تحقق اهداف عالیه آن گامی بسیار بلند در راه رشد و تعالی میهن عزیز اسلامیمان بوده و راهکاری مؤثر برای حل معضل بیکاری به شمار می‌رود، تمام همت خود را به کار بسته‌اند تا با ارتقاء کیفیت آموزش از طریق نظارت مؤثر بر اجرای مقررات آموزشی زمینه‌ساز تحولی مثبت در نظام آموزش مهارتی کشور باشند.